Klimatická dieta: Ekologický způsob stravování, kde to, co jíme, ovlivňuje zdraví nás, ale také planety

0
157
Shot of a man eating breakfast at the dining table

Lidé hledají způsob, jak snížit uhlíkovou stopu a chránit planetu různými způsoby. Jedním z nich je také změna toho, co jíme. Klimatická dieta či strava si našla své přívržence, protože to, co jíte, ovlivňuje nejen vaše zdraví, ale také zdraví planety.

Klimatická strava upřednostňuje planetu před člověkem
Klimatická dieta či stravování na rozdíl od ostatních populárních diet, které upřednostňují osobní zdraví člověka, se zaměřuje na snížení účinků změny klimatu a zlepšení zdraví planety: „Dělá to tak, že klade důraz na lokálně vypěstované a celé potraviny před těmi, které narušují životní prostředí ,“ objasňuje portál health.com. Plusem je zdraví i pro samotného člověka, takže se stává stále populárnějším způsobem stravování.

Mohlo by vás zajímat: Chcete-li shodit, zaměřte se na clean food: Stačí vám 14 dní, kdy zdetoxikujete a naučíte tělo novým návykům

Klimatická strava však nechrání jen planetu, ale také naše zdraví
Klimatická dieta dodržuje přísné potravinové pokyny. Zaměřuje se spíše na jídlo potravin, které nepřispívají k poškozování životního prostředí. Proto její přívrženci, nazývaní klimatáři, si velmi dobře uvědomují, jak se potraviny vyrábějí, zpracovávají a přepravují. Klimatická strava nechrání jen naši planetu, ale také naše zdraví. Jak informuje portál dále, Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí říká i toto: „Extrémní teploty zvyšují riziko úpalů, zatímco oteplující se podnebí ohrožuje kvalitu a produkci potravin. Klimatické změny také zvyšují riziko přírodních katastrof jako jsou požáry, které mohou vést k úmrtím souvisejícím s plicními chorobami a záplavy, které zvyšují riziko chorob přenášených vodou, kontaminace plísněmi a smrti.“

Klimatické potraviny také snižují riziko úmrtí a chronických onemocnění
Studie z roku 2019 zase hodnotila 15 skupin potravin a zjistila následující: „Potraviny s nejnižším vlivem na životní prostředí také snížily celkové riziko úmrtí a jednoho nebo více chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby, kolorektální karcinom, cukrovka a mrtvice.“ Jak informuje portál dále , na rozdíl od jiných rostlinných jídelníčků klimatáři také omezují spotřebu rostlinných potravin, které mají větší environmentální stopu než jsou mimosezónní produkty letící po celém světě nebo potraviny balené v plastech. Raději se rozhodnou pro potraviny s minimálním dopadem na životní prostředí, jako jsou tyto níže.

Luštěniny
Luštěniny jako je fazole, čočka, hrášek a cizrna, jsou obecně na vrcholu klimatologického seznamu. Luštěniny přirozeně obohacují půdu živinami a zlepšují celkovou strukturu půdy. Luštěniny také potřebují k růstu méně vody ve srovnání s jinými zdroji bílkovin. Jistá studie také zjistila, že pravidelná denní konzumace luštěnin zlepšuje hladinu krevních lipidů, krevní tlak, markery zánětu a složeně těla.

Místní, sezónní produkty
Klimatáři často jedí lokálně pěstované a sezónní produkty snižující potřebu zpracování potravin, balení, přepravy, zkázy a znečištění. Dalším plusem je, že tyto čerstvě sklizené potraviny mají vyšší koncentraci živin a jsou zcela zralé.

Kids helping to prepare lunch for the family. Brother and sister are putting food on the plates. The boy is putting pieces of roasted meat and the girl is adding salad with vinaigrette. There is already cooked pearl barley on the plates. Shot with Canon R5

Celá zrna a ořechy
Celá zrna jako je hnědá rýže, oves a ječmen jsou také klíčovým prvkem zdravé a ekologicky udržitelné stravy. Obiloviny obecně vyžadují méně vody než jiné plodiny. Celé zrno může také pomoci chránit před civilizačními chorobami. Ořechy jsou další skvělou volbou pro klima, protože vypouštějí méně CO2 do ovzduší. Ořechy rovněž chrání před onemocněními, především srdce.

Houby
Jak prozrazuje portál, houby jsou výjimečné a vynikají z klimatické perspektivy, protože mohou růst v odpadu jiných plodin jako jsou mandlové slupky, kukuřičné klasy a bavlněné slupky, což snižuje potravinový odpad na skládkách. Jejich pěstování také vyžaduje minimum půdy a vody.

Na závěr, potraviny, kterým se klimatáři nejčastěji vyhýbají kvůli jejich negativnímu vlivu na planetu, zahrnují především tyto: červené maso, mléčné výrobky, palmový olej, nadměrně hodně cukru a vysoce zpracované potraviny.

Předchozí článekMust-have domácího fitka: Posilovací pás vás dostane do formy, stačí, když vsadíte na sestavu 8 nejefektivnějších cviků
Další článek7-denní výzva, která vás před létem dostane do formy: Inspirované prvky, které zabrání jojo efektu